Начало Творчески отражения Маестро Найден Тодоров: За един диригент е много важен житейският опит
4659
Творчески отражения

Маестро Найден Тодоров: За един диригент е много важен житейският опит

Музикантите по душа трябва да могат да изпълняват по най-добрия начин писаната музика и едновременно с това да импровизират. Това каза в интервю в Русе директорът на Софийската филхармония маестро Найден Тодоров.  Той е един от участниците в 63-тото издание на международния фестивал "Мартенски музикални дни", което се организира в крайдунавския град до 31-ви март тази година. По думите му композиторите навремето са давали възможност за импровизация в каденцата на произведенията

| 24 Март 2024, 10:05 ч.
Маестро Найден Тодоров: За един диригент е много важен житейският опит
Маестро Найден Тодоров: За един диригент е много важен житейският опит
Снимка © Мартин Пенев / БТА

Музикантите по душа трябва да могат да изпълняват по най-добрия начин писаната музика и едновременно с това да импровизират. Това каза в интервю в Русе директорът на Софийската филхармония маестро Найден Тодоров. 

Той е един от участниците в 63-тото издание на международния фестивал "Мартенски музикални дни", което се организира в крайдунавския град до 31-ви март тази година.

Още от рубриката
Изложбата “Жените във великата степ”, организирана от посолството на Република Казахстан в България, бе официално открита в Националната библиотека “Св. св. Кирил и Методий”.  Доц. Красимира Александрова каза, че като директор на НБКМ и като жена, се радва, че може да изрази своите впечатления от изложбата в навечерието на 8 март.  “Това е един повод да пог ...
Вижте повече

По думите му композиторите навремето са давали възможност за импровизация в каденцата на произведенията. 

"Не е случайно, че всеки концерт е имал своя каденца. Днес каденците са писани и хората изпълняват писани каденци - невинаги, но в повечето случаи. И това е лошо. В същото време за мен като диригент е много добре, тъй като знам предварително какво ще изсвирят и няма изненади. Но от гледна точка на самата музика е лошо, защото всичко започва да се превръща в предварителни изчисления - кога, къде, какво ще се направи, как ще се получи и какъв ще е крайният резултат. А идеята още на класическите композитори е била да има момент, в който да се даде възможност на изпълнителя да импровизира, за да покаже своите възможности в този момент от живота си, в това си състояние и в това си настроение", каза Тодоров. 

Повече от NRD2+
Две седмици преди надпреварата за „Златната палма“, 77-ият филмов фестивал в Кан обяви в понеделник състава на своето жури, съобщи АФП. Фе ...
Вижте повече
Драмата се усеща най-добре, след като си се смял от сърце. В „Добре дошли на борда“ има много сериозен втори план, който върви през цялото време – и т ...
Вижте повече
Изложба с оригинални рисунки на френски импресионисти бе открита в Художествената галерия в Силистра.  Експозицията включва творби на Пол Гоген, ...
Вижте повече
"Кунг-фу панда 4" остава най-предпочитаният филм от българските зрители, като реализираните постъпления възлизат на 1 584 193 лева, сочат обобщените д ...
Вижте повече
Британският Кралски монетен двор пуска персонализирана колекционерска монета в памет на Джордж Майкъл, съобщи Ройтерс. Джордж Майкъл е изобразен на м ...
Вижте повече
Русенският театър подготвя премиерата "Духът на поета" от Стефан Цанев. Това съобщи пиарът на културния институт Дидо Илиев.  Началото на репети ...
Вижте повече
One Dance Festival започва с Rave Lucid – почит към рейв културата и жив портрет на страстта към живота, съобщават екипа на фестивала. Френската комп ...
Вижте повече
Юбилейна изложба представя в Казанлък местната художничка Даниела Колева, която пордежда първата си самостоятелна изложба преди 30 години. Експозицият ...
Вижте повече
Концерт „60 години Кольо Гилъна“ ще се състои на 12 юли в летния клуб „Строежа“. „КГБ“, „Ревю“ и „Уикеда“ празнуват с рожденика, съобщават органи ...
Вижте повече
Изкуствен интелект пресъздаде картината “Изгонването на маврите” (Expulsion of the Moriscos) на Диего Веласкес (1599-1660), унищожена при пожар преди ...
Вижте повече
Семейството на Боб Марли се надява новият биографичен филм за певеца, популяризирал реге музиката със запомнящи се мелодии и духовни послания, да помо ...
Вижте повече
Стефания Колева и Деян Ангелов минават през вулкан от комични ситуации в новия стендъп театър „Без гаранция“. Премиерата е на 27 май в кино „Люмиер“, ...
Вижте повече
Във фоайето на Държавен куклен театър - Сливен (ДКТ) е подредена изложба на плакати за спектакъла “Майстора и Маргарита”. Това съобщи Петър Петров, е ...
Вижте повече
Филмът на Галин Стоев "Безкрайната градина" е българското участие в Седмицата на франкофонията, която се открива днес в Скопие и продължава до 22 март ...
Вижте повече
Белгийският пианист и композитор Даниел Верстапен ще има концерти в България, част от световното му турне Reconnection. У нас музикантът пристига ...
Вижте повече
Именити солисти от Виена посреща днес в „Концертите на Роберт Шуман“ Симфониета Враца, съобщиха от културната институция. Това са концертмайсторъ ...
Вижте повече
Повече от 160 импресионистични творби на големите майстори ще бъдат показани на изложба в музея "Орсе" в Париж, съобщи АФП. Картини на Моне, Мане, Рен ...
Вижте повече
Повече от 450 изпълнители, възпитаници на 64 музикални школи от 31 населени места, ще участват в Националния младежки конкурс за поп и рок музика "Пет ...
Вижте повече
ТикТок вече изглежда различно, след като започна изтеглянето на музиката на "Юнивърсъл мюзик груп", съобщи Асошиейтед прес. В началото на седмицата " ...
Вижте повече
Театралният пърформанс „Решението“, изграден по текст на драматурга Александър Мануилов, ще бъде представен в първия ден на фестивала „Друмеви театрал ...
Вижте повече

Според него днес в класическата музика импровизацията почти отсъства. 

"За съжаление я има в джаза. И защо казвам за съжаление - защото джазът и класическата музика имат много по-малко допирни точки, отколкото би ми се искало. Много са малко композиторите като Гершуин и донякъде Бърнстейн, които успяват да докоснат тези два стила. Дори ние имаме сладки вицове в класическата музика, че ако има прекалено много чужди тонове, значи е джаз. А джазът всъщност дава свобода, която в класическата музика днес я няма", казва диригентът. 

По думите му житейският опит оказва много по-голямо влияние върху изпълнението на музикалните произведения, отколкото си мислим. 

"В младежките си години чух за първи път, че за един диригент е много важен житейският опит и големите диригенти биват възприемани като такива едва когато вече са на някаква възраст. Бях много против този вид изказвания, но днес съм на друго мнение. Причината е, че наистина виждам по себе си начина, по който съм гледал едни и същи произведения, когато съм бил на 20 години, и начина, по който ги виждам, когато съм бил на 30, 40 години и сега", каза Найден Тодоров.

Той коментира, че колкото по-добър е музикалният инструмент, толкова по-лесно се прави красива музика с него. 

"В същото време искам веднага да дам и друг пример, за да се разбере, че качественият инструмент не прави музиката. Има много известен случай от 90-те години с легендарен фаготист на филхармонията в Санкт Петербург. Той умира и се прави търг за неговия инструмент. Помня, че човекът, спечелил неговия фагот, даде колосална сума. И се оказа, че този инструмент е абсолютен боклук и нищо не може да се изсвири с него. Просто фаготистът е бил толкова добър, че с този боклук е успял да направи грандиозна музика", обясни маестро Найден Тодоров. 

Той коментира, че е сложен въпросът относно какво е нужно на един фестивал, за да бъде успешен, авторитетен и да поддържа високо ниво. 

"Много са важни целите на фестивала. От една страна, той трябва да представя най-доброто от музиката. От друга страна, произведенията трябва да бъдат изпълнени от най-добрите музиканти. За съжаление това означава една-единствена дума - пари", обясни маестро Найден Тодоров. 

По думите му музикалният живот присъства в един град непрекъснато, а фестивалът се отличава от нормалния сезон с концентрация на качество на едно място. 

"Смисълът на фестивала е в този град хората да видят нещо, което обикновено не се вижда. Мисля, че през годините "Мартенски музикални дни" е много хубав пример за качество. Всяка година през месец март хора от цялата страна идват в Русе, за да видят и чуят артисти от България и от света, които се събират в кратък период от време на едно място да изпълняват интересна музика", заяви директорът на Софийската филхармония.

Според него в един добър фестивал трябва да има и нещо различно. Той обясни, че има музикални форуми по света, на които организаторите поръчват произведения, чиято премиера да се състои в рамките на фестивала. 

"И това остава в историята, защото на този фестивал се е състояло първото изпълнение на някакво произведение. Смисълът в съществуването на тези форуми е да създаде празнично настроение у хората чрез концентрация на качество и на интересни произведения", каза маестро Найден Тодоров.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
„Огънят на Анадола“ празнува 25 години на стадион
Един от най-дълго играните спектакли в света „Огънят на Анадола“ празнува своята 25-та годишнина на стадион „Бешикташ“, на 2 юни в Истанбул. През август юбилейното турне на фо ...
„Хич не е добре, а е толкова добре“ е най-често повтаряната фраза в новата песен на Графа
„Хич не е добре, а е толкова добре“ е най-често повтаряната фраза в новата песен на Графа, наречена Burnout. Тя е изненадваща смесица от поп, кънтри и блус с джази намигване, комен ...
„Дон Жуан“ на Морфов е следващата тема в „Представленията, които ни създадоха“
„Дон Жуан“ на режисьора Александър Морфов е следващата тема в третото издание на поредицата „Представленията, които ни създадоха“. Събитието е на 21 май в Yalta Art Room, съобщават ...
Художникът Христо Гелов е победител в конкурса „Търновските благодетели” със своя проект "Високо"
Художникът Христо Гелов, победител в конкурса „Търновските благодетели”, получи наградата си от организаторите – Ротари клуб – Велико Търново, съобщиха от организацията. След съгл ...
Фондация „Йордан Камджалов“ представя на фестивал част от музикалното бъдеще на България
Фондация „Йордан Камджалов“ представя в двореца „Врана“ за трета поредна година част от музикалното бъдеще на България, от 14 до 16 юни на фестивала „Стремеж“, съобщават организато ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Тейлър Суифт оглавява британската класация за албуми
Тейлър Суифт се завърна начело на британската класация за албуми с The Tortured Poets Department, съобщи на сайта си официалната компания, която следи продажбите и съставя чартовет ...
Иранският режисьор Мохамад Расулоф каза, че е избягал пеша от родината си
Иранският режисьор Мохамад Расулоф, който участва със свой филм в надпреварата за наградата "Златна палма" на кинофестивала в Кан, е избягал пеша от родината си, където беше осъден ...
Националният политехнически музей посрещна първи посетители в обновения кабинет по физика
Националният политехнически музей (НПТМ) посрещна първите гости в обновения демонстрационен кабинет по физика, въпреки че все още се осъществяват финални довършителни дейности, съо ...
Продължение на анимационния филм "Моят съсед Тоторо" ще бъде показано в Кан
Четири непоказвани досега късометражни филма на японското студио "Гибли", което ще получи почетна "Златна палма" в Кан, в понеделник, 20 май, ще бъдат представени на фестивала, вкл ...
Sofia Urban Art Festival: Графитите не са вандализъм
Графитите не са вандализъм, но това е въпрос на лично мнение, казва художника Конте. Той е един от участниците в Sofia Urban Art Festival, който продължава на 18 и 19 май в простр ...
Тикер в 19:00 ч.
Тейлър Суифт се завърна начело на британската класация за албуми с The Tortured ...
Начало Творчески отражения
4659
Творчески отражения

Маестро Найден Тодоров: За един диригент е много важен житейският опит

Това каза в интервю в Русе директорът на Софийската филхармония маестро Найден Тодоров.Той е един от участниците в 63-тото издание на международния фестивал "Мартенски музикални дни", което се организира в крайдунавския град до 31-ви март тази година.По думите му композиторите навремето са давали възможност за импровизация в каденцата на произведенията
| 24 Март 2024, 10:05 ч.
Маестро Найден Тодоров: За един диригент е много важен житейският опит
Маестро Найден Тодоров: За един диригент е много важен житейският опит
Снимка © Мартин Пенев / БТА

Музикантите по душа трябва да могат да изпълняват по най-добрия начин писаната музика и едновременно с това да импровизират. Това каза в интервю в Русе директорът на Софийската филхармония маестро Найден Тодоров. 

Той е един от участниците в 63-тото издание на международния фестивал "Мартенски музикални дни", което се организира в крайдунавския град до 31-ви март тази година.

По думите му композиторите навремето са давали възможност за импровизация в каденцата на произведенията. 

"Не е случайно, че всеки концерт е имал своя каденца. Днес каденците са писани и хората изпълняват писани каденци - невинаги, но в повечето случаи. И това е лошо. В същото време за мен като диригент е много добре, тъй като знам предварително какво ще изсвирят и няма изненади. Но от гледна точка на самата музика е лошо, защото всичко започва да се превръща в предварителни изчисления - кога, къде, какво ще се направи, как ще се получи и какъв ще е крайният резултат. А идеята още на класическите композитори е била да има момент, в който да се даде възможност на изпълнителя да импровизира, за да покаже своите възможности в този момент от живота си, в това си състояние и в това си настроение", каза Тодоров. 

Повече от NRD2+

Според него днес в класическата музика импровизацията почти отсъства. 

"За съжаление я има в джаза. И защо казвам за съжаление - защото джазът и класическата музика имат много по-малко допирни точки, отколкото би ми се искало. Много са малко композиторите като Гершуин и донякъде Бърнстейн, които успяват да докоснат тези два стила. Дори ние имаме сладки вицове в класическата музика, че ако има прекалено много чужди тонове, значи е джаз. А джазът всъщност дава свобода, която в класическата музика днес я няма", казва диригентът. 

По думите му житейският опит оказва много по-голямо влияние върху изпълнението на музикалните произведения, отколкото си мислим. 

"В младежките си години чух за първи път, че за един диригент е много важен житейският опит и големите диригенти биват възприемани като такива едва когато вече са на някаква възраст. Бях много против този вид изказвания, но днес съм на друго мнение. Причината е, че наистина виждам по себе си начина, по който съм гледал едни и същи произведения, когато съм бил на 20 години, и начина, по който ги виждам, когато съм бил на 30, 40 години и сега", каза Найден Тодоров.

Той коментира, че колкото по-добър е музикалният инструмент, толкова по-лесно се прави красива музика с него. 

"В същото време искам веднага да дам и друг пример, за да се разбере, че качественият инструмент не прави музиката. Има много известен случай от 90-те години с легендарен фаготист на филхармонията в Санкт Петербург. Той умира и се прави търг за неговия инструмент. Помня, че човекът, спечелил неговия фагот, даде колосална сума. И се оказа, че този инструмент е абсолютен боклук и нищо не може да се изсвири с него. Просто фаготистът е бил толкова добър, че с този боклук е успял да направи грандиозна музика", обясни маестро Найден Тодоров. 

Той коментира, че е сложен въпросът относно какво е нужно на един фестивал, за да бъде успешен, авторитетен и да поддържа високо ниво. 

"Много са важни целите на фестивала. От една страна, той трябва да представя най-доброто от музиката. От друга страна, произведенията трябва да бъдат изпълнени от най-добрите музиканти. За съжаление това означава една-единствена дума - пари", обясни маестро Найден Тодоров. 

По думите му музикалният живот присъства в един град непрекъснато, а фестивалът се отличава от нормалния сезон с концентрация на качество на едно място. 

"Смисълът на фестивала е в този град хората да видят нещо, което обикновено не се вижда. Мисля, че през годините "Мартенски музикални дни" е много хубав пример за качество. Всяка година през месец март хора от цялата страна идват в Русе, за да видят и чуят артисти от България и от света, които се събират в кратък период от време на едно място да изпълняват интересна музика", заяви директорът на Софийската филхармония.

Според него в един добър фестивал трябва да има и нещо различно. Той обясни, че има музикални форуми по света, на които организаторите поръчват произведения, чиято премиера да се състои в рамките на фестивала. 

"И това остава в историята, защото на този фестивал се е състояло първото изпълнение на някакво произведение. Смисълът в съществуването на тези форуми е да създаде празнично настроение у хората чрез концентрация на качество и на интересни произведения", каза маестро Найден Тодоров.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
„Огънят на Анадола“ празнува 25 години на стадион
„Хич не е добре, а е толкова добре“ е най-често повтаряната фраза в новата песен на Графа
„Дон Жуан“ на Морфов е следващата тема в „Представленията, които ни създадоха“
Художникът Христо Гелов е победител в конкурса „Търновските благодетели” със своя проект "Високо"
Фондация „Йордан Камджалов“ представя на фестивал част от музикалното бъдеще на България
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Май
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Авансцена
Тейлър Суифт оглавява британската класация за албуми
Цветни аспекти
Иранският режисьор Мохамад Расулоф каза, че е избягал пеша от родината си
Калейдоскоп
Националният политехнически музей посрещна първи посетители в обновения кабинет по физика
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.